مسیر جاری : صفحه اصلی/پرسش و پاسخ/عقاید/خداشناسی (توحید)
آخرین پرسش و پاسخ - خداشناسی (توحید)

اگـرنـيـروى خلقت(خالق بودن) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتداء دارد ؟واگر جزء ذات نيست خداوند چگونه آن را كسب كرد ؟ و رابطه خداوند با اين صفت چگونه است .

به چه معنى مى توان مصلحت و خير و كمال مخلوقات را هدف آفرنيش به شمار آورد ؟

از ديدگاه قرآن و احاديث محور «حُبّ» خداوند چست؟

جاى گفتگو نيست كه خدا بر همه چيز قادر و تواناست و جمله «اِنَّ اللهَ عَلى كُلِّ شَىء قَدير; خداوند بر همه چيز قادر و تواناست» نقش خاطر هر فرد خدا پرست مى باشد، با اين حال موضوعاتى به...

خداوند از ازل مى دانست كه فلان جانى در لحظه اى معيّن دست به جنايت مى زند، بنابر اين هرگاه فرد جنايتكار اقدام به آن جنايت نكند، در اين صورت به اصطلاح علم خداوند خلاف از آب در مى آيد...

خدا پرستان معتقدند: خدا جهان را از « عدم » آفريد، بنابر اين چگونه «عدم» مى تواند منشأ «وجود» باشد و «نيستى» سرچشمه «هستى» گردد؟

آيا اين كه مى گويند: «خداوند نيروى عظيمى است كه همه جا هست و ناديدنى است و خالق همه موجودات است» صحيح است يا خير؟

شما در پاسخ ادّعاى مادّى ها در مورد بى نظمى هاى جهان خلقت چنين مى گوييد: «كسى مى تواند تمام يا قسمتى از حوادث جهان را بى نظم معرّفى كند كه به تمام اسرار آفرينش واقف باشد، در حالى كه...

گرچه اين سؤال عجيب به نظر مى رسد، ولى با توجّه به اين كه فيلسوف معروف انگليسى «برتراند راسل» در يكى از كتاب هاى خود تصريح مى كند كه: در جوانى به خداوند عقيده داشتم و بهترين دليل بر...

منظور از «بدا» كه جزء عقايد ما شيعيان است چيست و آيا صحّت دارد كه بعضى مى گويند حضرت امام صادق(عليه السلام) قبل از وفات فرزند خود «اسماعيل» مى فرمود: امام بعد از من فرزندم اسماعيل است،...

هنگام وقوع حوادثى از قبيل زلزله و سيل، عدّه اى از مردم سؤالاتى از اين قبيل از خود مى كنند: «چرا گاه و بيگاه زمين لرزه ها و سيل ها و بيمارى هاى واگير و مانند اينها خرمن هستى عدّه اى...

آيا ذات پروردگار جهان محدود است يا نه؟ و آيا يك وجود محدود مى تواند از چگونگى وجود نامحدودى آگاه شود؟

منظور از قضا و قدر چيست؟ اگر مقصود اين است كه آفريدگار سرنوشت هر فردى را معيّن كرده و هريك از ما ناگزيريم از آن پيروى نماييم و نمى توانيم از سرنوشت خود پا فراتر گذاريم، پس معناى آيه...

در خطبه اوّل نهج البلاغه از اميرالمؤمنان(عليه السلام) نقل شده است: «وَ كَمالُ تَوْحيدِهِ الاِخْلاصُ لَهُ وَ كَمالُ الاِخْلاصِ لَهُ نَفْىُ الصِّفاتِ عَنْهُ; كمال توحيد خدا، اخلاص براى...

شما در بحث «خداشناسى» درباره علم خدا مى گوييد: «خداوند به تمام حوادث آينده و گذشته و حال، بطور يكسان داناست و هيچ موضوعى از علم او پنهان نيست و علم او نسبت به همه اين حوادث «علم حضورى»...

در بحث خداشناسى مسلّم شده است كه خداوند جسم نيست و ديده نمى شود و به كار بردن هرگونه كلماتى كه بوى جسميّت و عوارض جسم بدهد درباره خدا صحيح نيست; با اين حال در روايات اسلامى چنين آمده...

هیوم این اشکال را بر برهان نظم وارد ساخته است مبنی بر این که فرضاً جهان ماده کامل‏ترین جهان ممکن باشد، از کجا صانع جهان آن را از جای دیگر کپیه نکرده باشد؟

يكى از صفات خداوند، بصير و سميع (بينا و شنوا) بودن اوست; در صورتى كه حقيقت بينايى، جز اين نيست كه تصوير اشيا از راه مردمك و عدسى چشم، روى پرده «شبكيّه» منعكس گردد و اعصاب بينايى آن...

ما زرتشتيان را ملامت مى كنيم كه دوگانه پرستند، آيا عقيده ما به وجود شيطان كه منشأ گمراهى ها و شرور است، دو گانه پرستى نيست؟ و یا مسيحيان را سرزنش مى كنيم كه سه گانه پرستند آيا عقيده...

آيا برهان اثبات وجود خداى سبحان مبتنى بر ابطال دور و تسلسل است؟

تبلیغات